Oog voor interactie
Omschrijving
De training is bedoeld voor zittende pedagogisch medewerkers die hun interactievaardigheden willen vergroten. Daarnaast geldt de scholing als aanvullend bewijs voor zij-instromers.
De training bestaat uit 6 bijeenkomsten, een coachingsgesprek en een eindgesprek.
We werken langs drie leerlijnen.
Leerlijn 1: Kennis over en oefenen met de 6 interactievaardigheden
- Sensitieve responsiviteit
- Respect voor autonomie
- Structureren en leidinggeven
- Praten en uitleggen
- Ontwikkelingsstimulering (met daarbinnen de taalontwikkeling bij kinderen)
- Begeleiden van interacties tussen kinderen
We vertalen de 6 interactievaardigheden naar de verschillende leeftijdsgroepen. Je oefent met het herkennen en toepassen van de vaardigheden.
Leerlijn 2: Kijken naar jezelf met anderen
Dit gebeurt door het maken, analyseren en bespreken van video-opnamen van eigen interacties met kinderen in jouw groep. Door de positieve aanpak word je geholpen om je kracht uit te bouwen en te werken aan eigen leerpunten.
Leerlijn 3: Versterken van eigen taalvaardigheid
Je eigen taalvaardigheid wordt spelenderwijs vergroot door alle opdrachten tijdens de bijeenkomsten en in het huiswerk. Het gaat om spreken en gesprekken voeren, lezen en schrijven.
We werken met het boek Interactievaardigheden, een kindvolgende benadering. A. Strik en J. Schoemaker. BSL 2018.
Na afloop
- Ben je je bewust van je eigen vaardigheden en van waar nog groeikansen liggen.
- Zijn je interactievaardigheden verdiept/verfijnd
- Is er meer pedagogische dialoog op je werkplek
- Is je contact met de kinderen verrijkt.
- Is je werkplezier toegenomen
Overig
De training is wetenschappelijk getoetst en effectief bevonden.
Informatie over de training: website ROC van Amsterdam
Let op: De informatie die je hier ziet is ons aangeboden door de betreffende opleider van de scholing. De opleider zelf is er verantwoordelijk voor dat deze informatie klopt en actueel is.