Pedagogisch Coach en Beleidsmedewerker
Omschrijving
Module Pedagogisch coach
Persoonlijk leiderschap
- Jezelf als instrument
- Rol als coach in relatie tot medewerkers/leidinggevenden/externen
Verschillende vormen van coaching en voorwaarden voor effectieve coaching
- Structuur in het coachingsgesprek/traject
- Relatie opbouwen/onderhouden met medewerkers
- Zicht op verschillende methodieken: narratief, socratisch, oplossingsgericht, situationeel en ontwikkelingsgericht coachen
- Komen tot individueel/groepsgericht coachingsplan in relatie tot coachingsvraag
Gesprekstechnieken/coachingsvaardigheden die behoren bij narratief, socratisch, oplossingsgericht, situationeel en ontwikkelingsgericht coachen
- Leerstijlen (h)erkennen
- Feedback geven
- Vragen stellen/spiegelen
- Omgaan met weerstand
Pedagogisch medewerkers coachen-on-the-job, coachen naar aanleiding van beelden en individuele coachingsgesprekken
- Omgaan met verschillende belangen in het coachingsgesprek bijv. ouders, collega’s
- Inhouden die aan de orde komen in coachingstrajecten bijv. passende zorg en begeleiding van kinderen
Module Pedagogisch beleidsmedewerker
Verdiepen kennis pedagogiek, 0-14 jaar
- Pedagogische doelen en kaders (Riksen Walraven)
- Interactievaardigheden met kinderen (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten & uitleggen, structuur & continuïteit, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties)
- Pedagogische stromingen
Beleidsonderwerpen formuleren
- Wetgeving vertalen naar de praktijk
- Signaleren externe trends en actuele ontwikkelingen
- Risico-inventarisatie, team- en individuele ontwikkeling
Effectief beleid ontwikkelen en uitvoeren
- Van visie naar organisatie
- Van pedagogisch beleidsplan naar pedagogisch handelen van de medewerker
Observeren, signaleren en adviseren
Formuleren, registreren en rapporteren
Na afloop
Na het afronden van de opleiding Pedagogisch Coach en Beleidsmedewerker voldoe je aan de kwalificatie-eis van deze veelgevraagde functie in de kinderopvang.
Je hebt belangrijke kennis en vaardigheden opgedaan die je nodig hebt in deze rol.
Overig
Studiebelasting:
De opleiding bestaat uit twee losse modulen die afzonderlijk van elkaar te volgen zijn. Iedere module bestaat uit vijf dagdelen en omvat inclusief voorbereiding van bijeenkomsten en uitvoering van praktijkopdrachten 56 uur studietijd per module.
Toelatingseisen:
De opleiding is bedoeld voor pedagogisch coaches en pedagogisch beleidsmedewerkers die zich (verder) willen bekwamen in het uitvoeren van de functie. Daarnaast is de opleiding geschikt voor (pedagogisch) professionals die deze, of vergelijkbare functies, ambiëren. Indien je beschikt over een relevante hbo-bachelor-diploma (ook ad-opleiding) ben je toelaatbaar tot de opleiding. Heb je geen hbo-diploma, maar beschik je wel over een hbo werk- en denkniveau en een passende opleidingsachtergrond/werkervaring? Met een intakeassessment kun je mogelijk alsnog deelnemen. Vraag hiervoor naar de mogelijkheden.
Het hebben van een praktijk- of werkplaats in de kinderopvang, het onderwijs of het sociaal domein wordt sterk aangeraden. Er worden activiteiten uitgevoerd op de praktijkplaats waarbij gewerkt wordt aan de persoonlijke leerwensen en doelen.
De bijeenkomsten vinden plaats op woensdag van 09.30 – 13.30 uur op KPZ.
STAP-budget
Vanaf 1 maart 2022 is het mogelijk om in aanmerking te komen voor een STAP-budget. De subsidie heet STAP, wat staat voor STimulering Arbeidsmarkt Positie. Dit is een vergoeding voor maximaal €1.000,- voor scholing en ontwikkeling via dit STAP-budget van de overheid. Kijk op deze pagina of je in aanmerking komt voor het STAP-budget en hoe je het kunt aanvragen.
Informatie over de training: website Hogeschool KPZ
Let op: De informatie die je hier ziet is ons aangeboden door de betreffende opleider van de scholing. De opleider zelf is er verantwoordelijk voor dat deze informatie klopt en actueel is.